Ἡ ἀποχὴ ἀπὸ τὴν ἁμαρτία εἶναι φυσικὸ ἔργο
Ἁγίου Μάρκου τοῦ Ἀσκητοῦ*
Κάθε ἀγαθὸ ἔργο ποὺ μὲ τὶς φυσικὲς ἱκανότητες κάνουμε, μᾶς κάνει νὰ
ἀπέχουμε ἀπ’ τὸ ἀντίθετό του κακό, ἀλλὰ δὲν μπορεῖ νὰ μᾶς προσθέσει ἁγιασμὸ χωρὶς τὴν θεία χάρη.
Ὁ ἐγκρατὴς ἀπέχει ἀπὸ τὴν γαστριμαργία.
Ὁ ἀκτήμονας ἀπὸ τὴν πλεονεξία.
Ὁ ἥσυχος ἀπὸ τὴν πολυλογία.
Ὁ ἁγνὸς ἀπὸ τὴν φιληδονία.
Ὁ σεμνὸς ἀπὸ τὴν πορνεία.
Ὁ αὐτάρκης ἀπὸ τὴν φιλαργυρία.
Ὁ πρᾶος ἀπὸ τὴν ταραχή.
Ὁ ταπεινὸς ἀπὸ τὴν κενοδοξία.
Ὁ ὑποτακτικὸς ἀπὸ τὴν φιλονεικία.
Ὁ ἐλεγκτικὸς ἀπὸ τὴν ὑποκρισία.
Ἐπίσης, ὁ προσευχόμενος ἀπέχει ἀπὸ τὴν ἀπελπισία, ὁ φτωχὸς ἀπὸ τὴν πολυχρηματία, ὁ ὁμολογητὴς ἀπὸ τὴν ἄρνηση, ὁ μάρτυρας ἀπὸ τὴν εἰδωλολατρεία.
Βλέπεις πῶς κάθε ἀρετὴ ποὺ
γίνεται μέχρι θανάτου, δὲν εἶναι τίποτε ἄλλο, παρὰ ἀποχὴ ἀπὸ τὴν ἁμαρτία;
Ἡ ἀποχὴ ἀπὸ τὴν ἁμαρτία εἶναι φυσικὸ ἔργο, καὶ ὄχι ἀντάλλαγμα τῆς
Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν.
Ὁ ἄνθρωπος, μόλις καὶ
μπορεῖ νὰ φυλάξει ὅσα ἐπιβάλλει ἡ φύση του. Ὁ Χριστός, ὅμως, διὰ τοῦ Σταυροῦ
χαρίζει τὴν υἱοθεσία!...
* «ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ
τῶν ἱερῶν Νηπτικῶν», τόμος Α΄, Τὰ 226
κεφάλαια περὶ αὐτῶν ποὺ νομίζουν ὅτι δικαιώνονται ἀπὸ τὰ ἔργα τους, 24 (κδ΄),
25 (κε΄) καὶ 26 (κς΄).