Τετάρτη 3 Μαρτίου 2021

Ἀπ’ τὸ «Παναγιά μου, Παναγιά μου» στὸ el Diablo




Ἀπ’  τὸ «Παναγιά μου, Παναγιά μου» στὸ el Diablo

Τί ἔλεγε ὁ Μάνος Χατζιδάκις γιὰ τὴν Eurovision

 


Διαβάζουμε στὸ περιοδικὸ «ΕΙΚΟΝΕΣ», 7 Μαΐου 2006, τ. 219, σελ. 26:


Επιλογή στο “πνεύμα’’ της Eurovision;

 

  «Το 1976, ο Μάνος Χατζιδάκις στο τιμόνι τότε της ραδιοφωνίας της ΕΡΤ ζητάει από τη Μαρίζα Κωχ να εκπροσωπήσει την Ελλάδα με ένα τραγούδι διαμαρτυρία για την κατεχόμενη Κύπρο με αναφορές στην ελληνική μουσική παράδοση, το Παναγιά μου, Παναγιά μου. Πολλοί παραπονέθηκαν ότι «αυτή δεν ήταν μια επιλογή στο πνεύμα της Eurovision». Το σχόλιο του Χατζιδάκι είναι αφοπλιστικό:

   «Διάβασα πολλές επικρίσεις εναντίον της Ραδιοφωνίας. Πουθενά δεν διάβασα τη μόνη, τη μία και τη σωστή άποψη. Ότι δεν διαθέτουμε ηλίθιο τραγούδι και είμαστε μια χώρα που έχει τεράστια και αξιόλογη μουσική παράδοση. Διαλέξαμε ένα τραγούδι που μας ταιριάζει και δεν μας έκαμε, εκ των υστέρων, να ντραπούμε. Αν πετυχαίναμε, ίσως να ντρεπόμουνα, μιας κι εγώ προσωπικά ως υπεύθυνος πρώτη φορά συνειδητοποίησα το επίπεδο του θορυβώδους αυτού διαγωνισμού».

  Η Τουρκία δεν συμμετέχει εκείνη τη χρονιά αλλά μεταδίδει τον διαγωνισμό. Ωστόσο την ώρα που ανεβαίνει στη σκηνή η Μαρίζα Κωχ, η τουρκική τηλεόραση κατά διαβολική σύμπτωση διακόπτει τη ζωντανή σύνδεση για να μεταδώσει χορούς οριεντάλ… Το αποτέλεσμα ήταν ένα τσουχτερό πρόστιμο από την EBU για τη γείτονα χώρα.»

 


 Ταῦτα, γιὰ τὴν ἱστορία, καὶ γιὰ νὰ θυμόμαστε ἁπλῶς, πόσο παλιὰ εἶναι ἡ διάβρωση.

 Ποιός, ὅμως, νὰ τὸ περίμενε; Τὸ 1976, διὰ τοῦ Μάνου Χατζιδάκι, ἡ Ἑλλάδα "στέλνει" στὴν Eurovision «ένα τραγούδι διαμαρτυρία για την κατεχόμενη Κύπρο… το Παναγιά μου, Παναγιά μου», καὶ τὸ 2021, διὰ τοῦ ΡΙΚ, ἡ Κύπρος "στέλνει" στὸν «θορυβώδη αυτόν διαγωνισμό» ἕνα τραγούδι ὕμνο καρδιακῆς ἀγάπης στὸν Διάβολο!... Ποιός νὰ τὸ περίμενε;

ἱ.Ν.